Katecheza 5 – ZAPOWIEDZI EUCHARYSTII – cz. II Melchizedek

Msza św. jest najdoskonalszą formą modlitwy i szczytem liturgii. Jej ustanowienie jest opisane w Nowym Testamencie. Zapowiadają ją zaś liczne teksty Starego Testamentu, które wyjaśniamy w kategoriach zapowiedzi czy też wyobrażeń Eucharystii. Zalicza się do nich opis ofiary Melchizedeka.

Historia tej biblijnej postaci opisana jest na kartach Księgi Rodzaju w rozdziale 14. Melchizedek nosi tytuły mesjańskie. Imię jego najpierw oznacza króla sprawiedliwości, a następnie także króla Szalemu, to jest Króla Pokoju. Chodzi o tytuły, które przysługują Jezusowi jako Chrystusowi, czyli Mesjaszowi oraz kapłanem „Boga Najwyższego”. On to – po zwycięstwie odniesionym przez Abrahama „nad Kedorlaomerem i królami, którzy z nim byli” – wyszedł naprzeciw patriarsze, „wyniósł chleb i wino” i go pobłogosławił: mówiąc: «Niech będzie błogosławiony Abram przez Boga Najwyższego, Stwórcę nieba i ziemi! Niech będzie błogosławiony Bóg Najwyższy, który w twe ręce wydał twoich wrogów!» Ten zaś „dał mu dziesiątą część ze wszystkiego”. Zgodnie z katolicką teologią, Melchizedek jest typem samego Jezusa Chrystusa. Ofiara bowiem chleba i wina jest figurą i zapowiedzią sakramentu Eucharystii, w którym Pan Jezus ukryty jest właśnie pod postaciami chleba i wina. Typologia Chrystus – Melchizedek, w kontekście godności arcykapłańskiej, jest rozwinięta w Liście do Hebrajczyków. Fragment ten nawiązuje do Ps 110. Mówi on o cechach Mesjasza, który będzie i królem, i kapłanem. W wersecie czwartym psalmista tak określa przyszłego wybawiciela: Pan przysiągł i żal Mu nie będzie: «Tyś Kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka». Siódmy rozdział Listu do Hebrajczyków nawiązuje bezpośrednio właśnie do tego fragmentu, będąc niejako komentarzem do niego. Zdanie to należy odczytywać w kluczu mesjańskim, odnoszącym się oczywiście do Jezusa. Warto wiedzieć, że Ojcowie Kościoła, zarówno Euzebiusz z Cezarei (zm. ok. 340 r.), reprezentujący tradycję wschodnią, jak i Leon Wielki (zm. w 461 r.), będący przedstawicielem kultury zachodniej, są zgodni co do tego, że ofiara chleba i wina złożona przez Melchizedeka radykalnie odcina się od starotestamentowych praktyk ofiarniczych. Jest ona zapowiedzią Eucharystii ustanowionej przez Chrystusa podczas Ostatniej Wieczerzy.